Nye regler for vinterkørsel

Baggrund
Folketinget har vedtaget at ændre færdselsloven, så der pr. 1. juli 2025 er krav om, at man ikke må køre på ”åbenbart uegnede dæk”.
Hvordan begrebet ”åbenbart uegnede dæk” skal forstås, vil vi her prøve at forklare.
Hvad er nyt?
Efter ændringen af færdselslovens § 67 stk. 3 står der nu: ”Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på … at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk …”
Det vil dermed være nødvendigt at anvende dæk som passer til vejret/føret. Det vil sige, at sommerdæk ikke må anvendes i vinterføre.


Hvad er vinterføre?
Vinterføre kan være sne, slud og is.
Det er politiet som foretager den konkrete vurdering af dækkenes egnethed på baggrund af føret.
Hvilke dæk er lovlige?
I vinterføre skal dæk have mærkningen ”M+S” (mud and snow) og i hårdt vinterføre også snefnugsymbol (også kaldet 3PMSF - Three Peak Mountain Snowflake).
Vinterdæk med snefnugsymbol er særligt egnet til kørsel i sne og is.
Helårsdæk kan også være lovlige i vinterføre, hvis de har snefnugsymbol.
På person- og varebiler skal dæktypen være identisk på alle dæk på køretøjer.
På lastbiler og busser skal der i vinterføre være "egnede dæk" som minimum på trækkende og forreste styrende aksler.


Konsekvenser
Der er flere ulemper ved at køre på dæk som ikke er egnet til føret.
Sikkerhed - Vinterdæk er særligt udviklet til optimalt vejgreb ved lave temperaturer og i vinterføre.
Fremkommelighed - Ligesom vinterdæk yder den bedste sikkerhed, gælder det også fremkommelighed i vinterføre.
Bøde - Kører man på de forkerte dæk i vinterføre, kan man risikere en bøde på 1.000 kr. pr. forkerte dæk.