I de fleste biler findes der en mærkat i fordørsåbningen eller ved tankdækslet som viser, hvilket dæktryk bilen skal køre med.
Bemærk, at der kan være forskel mellem for- og bagdæk samt særlige krav til dæktryk ved kørsel med tungt læs, høj hastighed eller campingvogn.
Husk mindst en gang om måneden at tjekke dæktrykket. Det gøres med kolde dæk og ikke lige efter kørsel med høj hastighed eller lang distance.
På de fleste tankstationer findes dæktrykmålere, men det kan være en god ide at investere i en dæktrykmåler og evt. kompressor, så man kan tjekke og justere trykket derhjemme.
Mister du en ventilhætte, eksempelvis når du tjekker dæktrykket, bør du snarest køre forbi et dækcenter eller værksted og få monteret en ny. Hvis man kører uden ventilhætte, vil der sætte sig skidt fra vejen i ventilen, som derved kan blive utæt, når der næste gang tjekkes lufttryk i dækket.
Udover dårlig vejkontakt og brændstoføkonomi vil forkert dæktryk også forårsage unormalt slid på dækket og forkorte dækkenes levetid. Ved kørsel med 1 bar for lavt tryk øges brændstofforbruget med helt op til 15 %. Desuden kan for lavt dæktryk halvere dækkets levetid!